Jeg hører på Mother's milk plata av Red Hot Chili Peppers og er plutselig var musikken. Jeg hører noe, jeg hører en riff jeg har hørt før, i en annen sang, av et annet band. Kan dette stemme? Jeg lytter og jo det stemmer. Identiske riff. Det er sangen Pretty little ditty av RHCP jeg hører på, en sang uten vokal, det er ren melodiøst. Det er gjengen Crazy Town med sangen Butterfly som bevist hermer riffet. Butterfly er en sang jeg alltid har vært glad i, men nå, nå er jeg litt..overrasket. Kanskje litt skuffet også, ikke så mye at jeg aldri vil høre Butterfly igjen, den er jo fet. Så klart har Crazy Town kopiert det feite riffet av RHCP, det lyder jo Frusciante lang vei, at jeg ikke har lagt merke til dette før! Jeg søker opp sangene på Youtube , kanskje er det flere som synes dette er interessant, og se der ja; det er flere som har lagt merke til kopieringen. Det er til og med noen som har skrevet i kommentarfeltet under Pretty little ditty "10 sekunder av en RHCP sang = hele karrieren til Crazy Town". Tja, det er forsåvidt ikke sant, men litt sant likevel, for det første jeg tenker når jeg hører noen si Crazy town er sangen "Butterfly", men ikke nå lenger, nå vil jeg tenke "hermegåser." Fortsatt, en ufortjent (viser det seg) feit låt. Red hot har helt sikkert gitt Crazy Town tillatelse til å bruke riffet, for er det et band som er raske med å saksøke noen som bruker musikken deres uten tillatelse, så er det RHCP. De er faktisk så nøye at hvis de oppdager at noen har lagt ut en film på youtube med sangene deres i bakgrunnen gir plateselskapet deres vedkommende rask beskjed om å fjerne musikken ellers blir det bot. Det hendte en jeg kjenner som la ut en video av et show der han opptrer og maler for publikum og i bakgrunnen hadde han lagt Suck my kiss.


Pretty little ditty

Riffet begynner på 0:51 og senere ut i sangen på 2:03.

Butterfly

Kommentarer